ΔΙΑΛΕΞΙΣ

dialeksis

του π. Ιωάννη Σ. Ρωμανίδη στο Μεσολόγγι

(συνέχεια)

 

κε) Ρωμανία – Ρούμελη

Στα χρόνια του Μεγάλου Κωνσταντίνου η Ρωμανία συμπεριλάμβανε ολόκληρο τον μεσόγειο χώρο, που σήμερα καλύπτει την Αγγλία, όπου στέφθηκε Καίσαρας, την Ιρλανδία, Πορτογαλία, Ισπανία, Γαλλία, το Βέλγιο, την κοιλάδα του Ρήνου, Βαυαρία, Αυστρία, Ουγγαρία, Ιταλία, τα Βαλκάνια, την Μικρά Ασία, τις ρωσικές παραλίες του Ευξείνου Πόντου, τον Λίβανο, την Συρία και όλη την Βόρειο Αφρική από την Αίγυπτο μέχρι το Μαρόκο.

Η τουρκική απόδοση του κρατικού μας ονόματος Ρωμανία είναι το όνομα Ρούμελη. Τα ιστορικά δικαιώματα της Ρωμηοσύνης φαίνονται σαφώς από την χρήση του ονόματος αυτού από τους Τούρκους. Πριν από την άλωση οι Τούρκοι ονόμαζαν Ρούμελη όλες τις ελεύθερες εκτάσεις της Μικράς Ασίας και της Ευρώπης, οι οποίες διοικούνταν από τον βασιλέα των Ρωμαίων. Αλλά και μέχρι των αρχών του 20 αιώνα οι Τούρκοι ονόμαζαν Ρούμελη ολόκληρο το ευρωπαϊκό μέρος της αυτοκρατορίας τους, δηλαδή τα Βαλκάνια. Καθ’ όλη την ιστορία τους οι Τούρκοι διατήρησαν και το όνομα Κωνσταντινούπολις. Παραδόξως, ενώ οι Τούρκοι διατήρησαν το όνομα Ρούμελη, οι Νεογραικοί το κατήργησαν.

 

κστ) Συμμαχία Κομιτατζήδων και Νεογραικών

Υπό την ηγεσία του ρωσικού πανσλαβισμού οι Σλάβοι έκαμαν μέγα αγώνα να σταματήσουν την χρήση του ονόματος Ρωμαίος μεταξύ του πληθυσμού της Μεγάλης Βαλκανικής Ρούμελης, για να αποδείξουν ότι το όνομα Ρούμελη, το οποίο σημαίνει η χώρα των Ρωμαίων, δεν αντιστοιχεί προς την πραγματική σύνθεση της Μεγάλης ταύτης Ρούμελης. Εξαιρετική προς τούτο δραστηριότητα επέδειξαν οι Κομιτατζήδες του εκ Ρωμαίων και υπό Ρώσων δημιουργηθέντος νέου έθνους των Βουλγάρων.

Παραδόξως όμως οι εχθροί της Ρωμηοσύνης καλλιέργησαν στην Ελλάδα ένα αφελή και ανόητο σύμμαχο, το δουλοπρεπές εις την Φραγκιά και Ρωσία νεογραικικό πνεύμα το οποίον κυριάρχησε από το 1822. Εμφορούμενο τούτο από την τότε ευρωπαιοφραγκική και ρωσική παρερμηνεία, προκατάληψη και περιφρόνηση για την Ρωμηοσύνη και από αφοσίωση στην ευρωπαϊκή περί αρχαίων Ελλήνων αντίληψη και δημιουργούν εις τους Ρωμηούς φανατισμό ενός τευτονικού τύπου ρατσισμού, με την σκέψη ότι είναι απόγονοι μόνον των αρχαίων Ελλήνων, κήρυττε στους ελλαδικούς Ρωμηούς

ότι δεν πρέπει να λέγονται στο εξής Έλληνες και Ρωμαίοι, όπως υποστήριζε ο Παλαμάς, αλλά μόνον Έλληνες.

 

κζ) Διάλυση της Ρωμηοσύνης του Ρήγα του Βελεστινλή

Το αποτέλεσμα της γραμμής αυτής ήταν η διάσπαση της Ρωμηοσύνης, η αφομοίωση των εκτός Ελλάδας Ρωμαίων υπό τεχνητώς δημιουργηθεισών πολιτικών, εθνικών και εκκλησιαστικών καταστάσεων, η καταστροφή του Οικουμενικού Πατριαρχείου εις τα Βαλκάνια και ο αφανισμός της ρωμαίικης γλώσσας από την Μέση Ανατολή, την Τουρκία, την Ρωσία και τα Βαλκάνια, αφού οι Ρωμαίοι των περιοχών αυτών λίγο λίγο συνήθισαν εις την προπαγάνδα ότι στην Ελλάδα υπάρχει Ελληνισμός και όχι , υπάρχουν Γραικοί και όχι ομοεθνείς τους Ρωμηοί, οι οποίοι μιλούν γραικικά και όχι ρωμαίικα.

Η ολοκλήρωση της καταστροφής της εκτός της Ελλάδας Ρωμηοσύνης επήλθε με την επικράτηση του φραγκικής προελεύσεως ονόματος “βυζαντινό” για κάθε τι ρωμαίικο. Οι εναπομείναντες Ρωμαίοι εις Μέση Ανατολή και τα Βαλκάνια δεν γνωρίζουν πλέον, ότι οι κακώς σήμερον λεγόμενοι Βυζαντινοί είναι το ίδιο πράγμα με τον εαυτό τους. Δηλαδή δεν γνωρίζουν ότι οι ανύπαρκτοι Βυζαντινοί λέγονται ελληνιστί μεν Ρωμαίοι και Ρωμηοί, λατινιστί Ρωμάνοι και αραβοτουρκιστί Ρούμ.

Έτσι το σύνταγμα του 1822 έθεσε τα θεμέλια για την παραμόρφωση του άσματος των Ρωμαίων του Ρήγα του Βελεστινλή και σήμανε την αρχήν του τέλους του έργου του Μεγάλου Αλεξάνδρου και του Μεγάλου Κωνσταντίνου, όπερ και εισήλθε πλέον εις την φάση του ολοκληρωτικού σχεδόν αφανισμού του. Το νεογραικικό πνεύμα των Μεγάλων Δυνάμεων, χωρίς ίσως να καταλάβουν οι εν Ελλάδι φορείς του που θα καταλήξει, κατόρθωσε να καταφέρει κατά της Ρωμηοσύνης και της επίσημης γλώσσας αυτής τα καίρια εκείνα πλήγματα, τα οποία η Φραγκιά και η Τουρκιά ούτε καν φαντάσθηκαν ότι είναι ποτέ δυνατόν να επιτευχθούν και μάλιστα τόσον αστραπιαία, εντός 150 μόνον ετών.

 

κη) Αφιλοπάτριδες οι Νεογραικοί

Επομένως δεν είναι η “Ιστορία της ” του Εφταλιώτη που δείχνει έλλειψη φιλοπατρίας, αλλά η εκ μέρους των Νεογραικών προδοσία της Ρωμηοσύνης.

Δεν γνωρίζω εάν σήμερα θα μπορούσε κανείς να πει ότι το Ρωμηός έχει την “ονειδιστική ” “ανθρώπου ευτελούς και χυδαίου” και ότι η Ελλάδα Βρίσκεται “υπό τα ράκη της “, χωρίς οι σημερινοί υπερήφανοι Ρωμιοί να τον σπάσουν στο ξύλο.

 

κθ) Ο Παλαμάς προείδε την Ρωμηοσύνη θριαμβεύτρια

Το γεγονός ότι ο λαός, οι διανοούμενοι, ο κλήρος και οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν με τόση υπερηφάνεια και αγάπη τα εθνικά ονόματα της Ρωμηοσύνης μέχρι σήμερον είναι απόδειξη όχι μόνο ότι οι Νεογραικοί δεν γνωρίζουν τα πραγματικά αισθήματα του λαού, αλλά και ότι η προσπάθεια να σβήσει η Ρωμηοσύνη απέτυχε.

Ο Παλαμάς γνώριζε καλά ότι το τραγούδι του Βλαχάβα, “Ρωμηός εγώ γεννήθηκα, Ρωμηός θε να πεθάνω”, με το οποίο άρχισε το εν λόγω έργο του είναι ακαταμάχητη δύναμη όχι μόνο κατά των Τούρκων, αλλά και κατά των Νεογραικών που προσπαθούσαν και αυτοί να αφανίσουν την Ρωμηοσύνη, με πιο ύπουλο τρόπο, παρασκηνιακά, μέσω της παιδείας.

Ανατραφείς εις το Μεσολόγγι και ως εκ τούτου έχων τα ίδια αισθήματα με τον Παπά Βλαχάβα και τον Ρήγα τον Βελεστινλή και γνωρίζων ότι ο ρωμαίικος λαός θα διατηρεί πάντοτε τα αισθήματα αυτά, ο Κωστής Παλαμάς προέβλεψε τον τελικό θρίαμβο της Ρωμηοσύνης, όπως φαίνεται σαφώς στα λόγια με τα οποία τελειώνει το έργο του και με τα οποία τελειώνουμε την ομιλία αυτή.

“Όμως κάποιο αγνότερο και πιο βαθύ αίσθημα γλωσσικό δεν μπορεί παρά να βρει ακόμη στη λέξη Ρωμηοσύνη κάτι τι ποιητικά και μουσικά χρωματισμένο, κάτι τι φτερωτό, λεβέντικο για μας και ανάλαφρο, που νομίζω πώς δεν το έχει ο Ελληνισμός, με όλη τη βαριά του ασάλευτη μεγαλοπρέπεια.”

 

Τ Ε Λ Ο Σ 

 

Ετικέτες - Σχετικά Θέματα